top of page

Egyéni beszámoló - Bogdánné Mátrai Andrea


Bogdánné Mátrai Andrea vagyok, a Nagyrédei Szent Imre Általános Iskola és AMI matematika, fizika és informatika szakos tanára. Három kollégámmal együtt lehetőséget kaptunk, hogy az Erasmus+ pályázat révén, tanulmányúton vehessünk részt Angliában. A tanulmányút helyszíne a Yorkshire megyében, Scarborough városában található Angloland Academy of English volt, időtartama: 2016. augusztus 01 – 12. Élményekben és tapasztalatokban gazdag két hetet tudhatunk magunk mögött, melynek során anyanyelvi környezetben fejleszthettük nyelvtudásunkat. Számomra azért volt nagy jelentősége ennek az útnak, mivel az egyik szaktárgyam (informatika) nyelve az angol.

Izgatottan készülődtem a nagy útra, hiszen komoly kihívásnak kellett megfelelnem: napi több órán át szinte csak angol beszédet hallhattunk és nekünk is angolul kellett megnyilvánulnunk. Nagy segítség volt, hogy két kollégámmal ugyanabba a csoportba kerültünk, és szükség esetén tudtunk egymásnak segíteni.

Scarborough-ba érkezésünk délutánján mindannyiunkat várták a családok, akiknél megszálltunk. Én egy kedves, ötvenes éveiben járó, egyedülálló hölgyhöz kerültem, a neve: Sheila McDonald. Autóval jött értem, és már az „új otthonomba” vezető út során elkezdtünk megismerkedni egymással. Van egy öreg kutyusa, akit nagy szeretettel gondoz. Sokat járják együtt a vidéket, s gyakran meglátogatják Sheila barátait. Szállásomra érkezve, meglepődve tapasztaltam, hogy a fényképeken, filmekben oly sokszor látott, az angolokra jellemző sorházakban, nem túl nagyok, de annál barátságosabbak a lakások. Szobámban kényelmes bútorok vártak, minden holmimat megfelelően el tudtam rendezni. A napirendet leegyeztetve - az angoloknál különösen fontos a vacsora időpontja –, folytattuk a házi nénivel a megismerkedést. A két hét során kiderült, hogy igen kedves személyiség és legfőképpen nagyon segítőkész. A közös vacsorák adtak lehetőséget arra, hogy megbeszéljük a napközben történteket. Mindig érdeklődve hallgatta, hogyan telt a napom, mivel foglalkoztunk az órákon. Ha valamit nem értettem a beszédéből, készségesen megismételte vagy megpróbálta másképpen megfogalmazni mondanivalóját, illetve, ha én nem jól mondtam valamit, segített kijavítani, akár kiejtéssel kapcsolatos, akár nyelvtani hibáról volt szó.

Iskolánk, az Angloland Academy of English, egy igen patinás, régi épületben kapott helyet. Hátsó, tágas udvarán padok sokasága állt rendelkezésünkre, ha egy kicsit pihenni szerettünk volna a szünetekben. Az épületben a – közel egyformán berendezett, digitális táblákkal ellátott – tantermeken kívül helyet kapott még egy recepcióspult, fénymásoló szoba, számítógépes terem és egy tágas, világos – téli kertre emlékeztető – ebédlő is.

Az órákon többnyire csoportosan dolgoztunk, de ha egyéni munkára került sor, akkor is engedték, hogy segítsünk egymásnak. Tanáraink felkészültek, barátságosak voltak, igyekeztek a beszédre és a szövegértésre helyezni a hangsúlyt. Számos, különböző típusú feladatot hoztak nekünk, így sosem váltak unalmassá a foglalkozások. Különösen tetszett, amikor az első hét délutánjai azzal teltek, hogy két híres angol filmet/sorozatot dolgoztunk fel közösen (A fekete ruhás nő; Büszkeség és balítélet). A tanárnő részleteket vetített a filmekből, miközben a hallott angol szöveg felirattal is megjelent a képernyőn. Így egyszerre hallhattuk (kiejtés) és láthattuk (helyesírás) az angol szavakat, kifejezéseket. Ami szintén nagyon tetszett, hogy több alkalommal is rendeztek tanáraink kisebb-nagyobb versenyeket, kvízeket különböző témákban (híres angol emberek, épületek, helyszínek, sport, stb.), melyek mindig nagyon jó hangulatban teltek.

Számomra nagyon nagy élményt jelentett, hogy – szerdánként, illetve az első hétvégén (szombaton és vasárnap) – meseszerű kirándulásokon vehettünk részt, melyek során volt szerencsénk bejárni Yorkshire megye több szépséges városát, falucskáját, tengerparti kis öblét. Az időjárás is a kegyeibe fogadott minket, mindvégig élvezhettük a sok napsütést, kellemes hőmérsékletet, csak a tengerparti szél borzolta fel időnként – a kelleténél jobban – a hajunkat.

Összességében ez a két hetes kurzus nagyon sokat nyújtott nekem szakmailag, hiszen megismerhettem új tanítási módszereket, melyeket munkám során majd be tudok építeni a mindennapos tevékenységeimbe, gyakorolhattam az angolt, az informatika nemzetközi nyelvét és új kapcsolatokra tehettem szert számos külföldi országból. Remélem, lesz még alkalmam további – ehhez hasonló színvonalú – tanulmányúton részt venni!


Recent Posts
bottom of page